lördag 13 december 2008

Blondinbella rockar rådgivning

Här kommer Blondinbella upp med ett nytt inslag i bloggen, som jag måste säga att jag uppskattar.

Det är rentav det bästa inslaget någonsin, från Bellas sida. Men givetvis finns dessa jantelagsdyrkare där med ens för att fälla kommentarer som "vad ger Bella rätt att verka som rådgivare, hon har ingen utbildning eller något underlag för detta." Och om det är någonting som gör mig förbannad, då är det när människan inte kan acceptera en annan människas framgång. Dessutom gör det mig otroligt förbannad att se hur människor fortfarande kan klanka ned på andra människor, fastän de vet att de har en svagare ställning i frågan.

"Du skall inte komma här och tro att du är bättre."

Man bara måste fälla en kommentar, visa att man på någon nivå är "bättre" än motsatsen. Det är en sådan typisk svensk grej, att känna sig högst, vackrast och bäst! "Du och du är inte bättre än mig, bättre än många andra, men inte bättre än mig and you will never be. Face it!" När skall svenskarna börja leva på 2000-talet och sluta se sig själv som adliga? När skall svenskarna acceptera att all framgång är giltig och vem som helst kan hamna var som helst, bara man vill det tillräckligt mycket?

Jag börjar ledsna på denna naiva människosyn som många faktiskt innehar. Acceptera andras framgång, glädjs med den istället för att se ned på den med sur min. Förstå att ingen är bättre än någon, för livet kan inte mätas i pengar och det finns alldeles för lite tid. Inse nu att alla kan lika mycket, precis som de vill!

Det handlar nog om säkerhet och osäkerhet, eller vad tros?

Inga kommentarer: