måndag 29 december 2008

Amerikansk filmproduktion - noll av fem toasters

Då sitter jag här hemma igen i villan. Det var faktiskt riktigt mysigt hos Henrik igår, vi hyrde en dålig film och åt godis. För filmen var inte bra. Familj på väg hette den, med Robin Williams. "Jag har aldrig sett en dålig rulle med Williams", sa Henrik innan. Men nu har han det, för den var faktiskt riktigt seg. På det även verkligt amerikansk.

Ni vet, hela lilla bedrövliga familjen beger sig ut på en resa för att umgås och komma närmre varandra. Resan är givetvis full med hemska incidenter, men i slutet får alla varandra efter ett smörigt, "fyndigt", tal. Vid sidan av finns en påträngande familj, och de båda familjerna blir bääästa vänner. Sedan lever de lyckliga i alla sina dar' tillsammans.

Spy, spy, spy!

Amerikansk film har verkligen nått sin gräns när det enda de har att komma med är sliskiga smörkomedier och romantiska smörkomedier. Sedan har vi ju alla de filmer, tänker då främst på skräckfilmer, som de snor från Asien och gör dåliga remakeovers på. Personligen helvägrar jag att se den amerikanska Shutter. Snacka om att förstöra en grym filmupplevelse.

Nej, jag slopar de flesta amerikanska filmer nu. De är uttjatade!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du kan inte dra hela den amerikanska filmindustrin över en gräns. Oftast är filmerna du syftar på distribuerade av mindre filmbolag eller systerbolag till de större filmbolagen. Det finns ingen större eller bättre filmindustri en just i USA. Kom inte och säg att dem producerar bara dåliga filmer, se på Sverige tex gör dem bra filmer? nej. Filmerna du skriver om är dessutom mellanproduktioner, alltså inte storsatsningar och eftersom nästan alla laddar ner måste dem göra "smöriga familjekomedier" för att dem måste ha säkra pengar,dem har inte råd att expremintera med konstnärliga filmer. Men förstår din ilska med, alla känner den:) men dra inte hela filmindustrin över en gräns

Elfridiskt sa...

Nej, men givetvis finns det även bra filmer som är amerikanskproducerade! Syftar snarare på majoriteten, som man oftast gör när folk påstår att man "drar alla över en kant". Dessutom skrev jag att jag "slopar de flesta amerikanska filmer nu", det säger ju en hel del det med. :)

Det finns amerikanska filmer jag gillar, men det är ett fåtal, som jag VERKLIGEN, VERKLIGEN känner med. En av dem är min allra största favoritfilm; Forrest Gump. Den är otroligt vacker, underbar och bra!

Så inte slopar jag ALLA, utan de flesta. :P

Elfridiskt sa...

Och förresten... Sverige har visst gjort bra film. Se bara på "Fanny och Alexander" och de två Arn-filmerna.

Sedan har vi ju Wallander, som inte är speciellt välproducerade kanske, men som innehar ett väl genomtänkt koncept som fungerar. Som till och med fungerar så pass bra att engelsmännen köper upp skiten och gör film av det även de. Rätt imponerande.

Så inte är vi bara kattskit.

Anonym sa...

Men amerkanska filmundistrin gör minst likamånga bra som dåliga. Har inte sätt Fanny och Alexander, skulle vilja se dock. Gillar inte Bergman, överskattat. Nej Arn tycker inte jag är bra, Sverige ska inte försöka sig på storfilmer när de inte har budgeten. Men kolla på Pinpongkingen det är en riktigt bra svensk film

Elfridiskt sa...

Ja, jag har då inte sett lika många bra som dåliga i alla fall...

Jag älskar Arn, beror kanske inte främst på produktionen utan kärleken till filmer som utspelar sig i ett tidigare stadie, under en helt annan epok. Jag älskar historien, den är bara underbart vacker och spännande.

Jag tänkte faktiskt hyra Pingpongkingen tillsammans med Henrik senast igår! Då skall jag se om vi kanske kan hyra den nu, i morgon, istället.

Tack för tipset!