måndag 5 januari 2009

A whole new life

Jo, då är det ju så att denna vecka är en helt ny början på ett helt nytt liv. Ett mer sunt liv att må bra av. Min hälsa skall bli bättre och jag har bestämt mig för att gå ned minst femton kilo. Det kan väl inte vara så förbannat svårt?

Jo, givetvis är det svårt. Men det är någonting att ta som en utmaning, och jag är redo att kämpa.

Metoden jag skall använda för att gå ned i vikt är Viktväktarna. Jag har ju försökt testa GI förr, men det fungerar ju inte vidare värst. Det är verkligen en sådan diet som man måste hålla livet ut för att den skall ha någon verkan, och till slut orkar inte kroppen med all förlust på kolhydrater. För det är faktiskt så, att kroppen behöver kolhydrater för att må bra. Då menar jag inte en liten frukt om dagen, nej, mer kolhydrater behövs för att hålla energicentrat och hjärnan igång. När man inte ens får käka nötter känns det puckat! Dessutom går man upp alla kilon man tappat på en gång när man har slutat, oavsett om du käkar bra mat ändå.

Nej, GI känns inte som ett alternativ. Jag håller mig till points.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Mitt 100p-projekt handlar om allt det där... Intressant att läsa en negativ åsikt till alla Low carb-dieter eftersom jag mest har blivit översvämmad av positiv kritik på internet de senaste veckorna. Men efter att ha provat håller jag med dig, det funkar verkligen inte att leva utan kolhydrater!

Anonym sa...

Det här kommer låta så otroligt fjantigt, men kan du ge en länk på detta påstående? :) Att kroppen inte skulle orka med all förlust på kolhydrater?

Jag hör nämligen jämt och ständigt att hjärnan blir dum om man inte äter kolisar (bland annat) och en himla massa negativt, men det finns aldrig någon vetenskap som bevisar detta, så jag är otroligt nyfiken på vad du sitter på för info! :D

Sedan måste jag även berätta vad GI-metoden går ut - man ska slopa kolhydrater HELT i en "fas 1" (kan även kallas "rivstart") som man bara håller på med i några veckor, efter det går man över till "fas 2" där man lägger till en aning (långsamma) kolhydrater och drar ner en aning på fettet.. och den håller man på med en längre tid, tills man nått sin målvikt, helt enkelt. I sista fasen "fas 3" som är resten av livet, ser tallriken ut som en hälsosam "tallriksmodell", nu minns jag inte alls den exakta procenten, men du har ju en viss procent grönsaker, en viss procent kolisar, en viss procent protein och en viss procent fett. Och det är den tallriksmodellen som du ska hålla dig till resten av livet för att stanna på din målvikt (alltså inte gå ned i vikt).

Däremot vet jag inte hur LCHF fungerar, för där är det strängt förbjudet med kolisar hela tiden, tror jag.. har dock ingen koll alls på den livsstilen..

Här är ett otroligt härligt exempel på en tjej som håller på med GI och LCHF vet inte exakt vilken.. men hon har inte ätit kolisar på över ett år och verkar må prima, hon har även gått ned 52,4 kg än så länge. :)

http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.169098

Och ja, jag låter värre än Carola i en kyrka xD
Men vill inte att någon missförstår det där om att GI handlar om att slopa kolisar för resten av livet.

Sedan tror jag att alla människor är olika, du mår säkert jättebra av VV:s metod, andra av Nutrilett och andra (som jag) mår jättebra av att minska kolhydraterna (som bara gör mig tung, trött, seg och får min hy otroligt fet och tråkig..). Det svåra är ju bara att hitta något som funkar på en själv, så man ska vara glad när och OM man hitta det!

Anonym sa...

Om du vill läsa en bra blogg och få inspiration så föreslår jag att du läser: http://halsofreak.blogg.se. :)

Anonym sa...

Enligt GI får man äta frukt och nötter, jag åt tex. slta jordnötter till min fil på morgonen, (visst låter det äckligt? haha) trodde jag oxå först, men det var en riktigt cool smak, jättegott! Syrligt och salt var coolt! :D
Man får även äta frukt, varför många säger att man helst ska hålla sig til en frukt om dagen är för att frukt (oftast) är sött, och GI handlar även om att få bort "sockermonstret" om man har problem med det, därför kan frukt(sockret) trigga igång de söta, och folk som har svårt att stå emot det söta kan lätta falla tillbaka - så även där handlar frukt om vad den individuella personen klarar av och inte - klarar du av att kontrollera ditt sockersug så kan du äta söta frukter, vet du att du inte klarar av det, ska du hålla dig borta från frukt under fas 1 (under fas 2 och 3 får man äta frukt). Vart har du hittat denna info om GI, nu när jag tänker på det så är ju den infon fel =P
Att man inte får äta nötter och frukt what so ever.. du kanske bara har läst om fas 1 och inte fas 2 och 3? För all denna info du skrivit om är i princip bara fas 1, nu när jag tänker efter. Och den håller man som sagt på med i 2-4 veckor, beroende på hur stor man är. :)

Anonym sa...

Vad följde de för GI-metod? Du får ju äta frukt och nötter...

Anonym sa...

Jopp, började som sagt efter nyår, även om det blev potatisgratäng 2 dar efteråt, men nu har jag inte ätit kolhydrater sedan dess (har alltså kört lågkolhydratkost i 5 dagar). Känns skitkul. :D
Tycker det är så tråkigt att stå vid spisen och laga mat, så jag är glad att jag slipper detta eviga pasta-/ris-/potatiskokande. Man får massor med tid över till annat - som att sitta vid datorn *LOL*
Och jag börjar redan känna mig piggare och få mer energi över! :D
Annars brukar denna mörka period av året göra mig så jävla hängig, så det känns kul att man kan vara pigg och ha energi över istllet för att bara ligga och jäsa och dåsa på kolisar. ;D

Anonym sa...

Jo, men det är först nu jag har lärt mig vad kolhydrater egentligen är, och eftersom jag blir dåsig, hängig och trött av socker, så kan jag ju heller inte äta så mycket kolisar som "den vanliga svensken" (eller jag) brukar stoppa i mig. Kolhydrater höjer ju blodsockret och förvandlas till socker i magen, och mitt nyårslöfte är ju även att sluta med socker = då måste jag ju självklart sluta med kolhydrater oxå. :)
Många kan bli ashängiga i början av en lågkolhydratkost och andra blir pigga, jag blir pigg nästan på en gång.. och det var först i våras, när jag höll på med GI en längre tid som jag insåg hur evvla fel kolisar är. Blev trött och hängig på en gång när jag åt det, så jag är så jävla arg på mig själv som lät mig själv börja äta kolisar igen, men precis som med socker (då kolisar blir socker) så är det ju svårt att sluta. =(
Och eftersom man hela tiden får i sig nytt socker (om man äter kolhydrater varje dag) så går man ju på "falsk energi" hela tiden, därför jag blev så hängig, när den där energikurvan började avta.. kunde vara efter frukost, kunde vara grinig innan middagen då energikurvan var låg osv.
Men utan kolhydrater håller man sig som sagt på en jämn nivå hela tiden, så jag känner mig pigg hela tiden. :)
Och nu är jag ju som sagt på gång igen, och det känns så jäääävla bra! :D
Fast efter att ha läst på en hel del om LCHF kommer jag inte köra GI.s tre faser den här gången, utan helt enkelt börja med LCHF. Lågkolhydratkost for life! :D

Elfridiskt sa...

Men det låter ju super att det gör en sådan positiv inverkan på dig i alla fall. Önskar verkligen att den gjorde det på mig med, verkligen! Men kanske att man någon gång kommer över det här med kolhydrater. Måste dock erkänna att jag inte äter speciellt mycket godis och har inte gjort på hela året nu. Innan var jag ju dock världens jävla godismonster, men det sitter ju i hela livet sen. Men till och med Henrik har kommit på nu efter två år att jag inte alls äter mycket godis. När jag väl köper godis så ligger påsen oftast i flera månader innan den slängs, halvfull. Undrar hur mycket pengar man slängt bort på skiten. ;)

Anonym sa...

Jadu, vill inte veta. Jag var mästare på att dricka läsk och framförallt power king, gud jag jag älskar det!
Men jag slutade med allt det runt jul. Sedan började jag att ta bort kolhydraterna 2 dagar efter nyår (åt ju som sagt potatisgratäng två dagar).
Men socker är förrädiskt.. mitt sockerberoende är helt borta nu efter 5 dagar, minns att det gick asfort sist oxå. De 2-3 första dagarna var skitjobbiga, kollade i skåpen efter något att äta på..
Men så fort man får ur sockret ur systemet (det får man ju aldrig helt om man fortsätter äta kolhydrater, som sagt) så är det som en dans på rosor. :)
Lycka till med ditt VV:ande!